Wij bieden lager onderwijs aan voor kinderen met een type 2-attest. Dit zijn kinderen van 6 tot 13 jaar (max. 15 jaar) met een matige tot ernstige verstandelijke beperking met eventueel bijkomende problematieken.
Hier bereiden wij de kinderen voor op de overgang naar het buitengewoon secundair onderwijs opleidingsvormen 1 en 2.
In type 2 hebben wij drie soorten klassen: de leef- en exploreerklas, de functionele leer- en socialisatieklas en de structuurklas.
In deze klassen zitten kinderen met een laag ontwikkelingsniveau. Sommige kinderen leiden aan een chronische ziekte waardoor ze TOAH (Tijdelijk Onderwijs Aan Huis) krijgen naast de uren op school.
Wat is belangrijk in deze klaswerking?
In deze klassen zitten kinderen met een algemene ontwikkelingsachterstand door een matige verstandelijke beperking met eventueel bijkomende problematieken (syndroom van Down, autismespectrumstoornis, taal- en communicatiestoornis,…).
Wat is belangrijk in deze klaswerking?
In deze klassen zitten kinderen met een algemene ontwikkelingsachterstand door een matige verstandelijke beperking met vaak ook bijkomende problematieken zoals autismespectrumstoornis, ADHD, gedragsproblemen, hechtingsproblematiek...
Deze kinderen hebben dan ook nood aan voorspelbaarheid door routines en duidelijke afspraken. In deze klassen krijgen de kinderen een eigen werkruimte om prikkels te verminderen en zo ook beter te werken. Wij helpen hen bij het correct uiten van hun emoties en omgaan met frustraties.
In deze klassen is het aanbod aangepast aan de leerlingen en de groep, maar met een structuurwerking. We benaderen elk kind op zijn individuele noden en competenties. Individuele momenten worden afgewisseld met klassikale momenten. Wij helpen de kinderen groeien in hun autonomie, maar ook in de omgang met andere kinderen.